Temubual Ustaz Rohidzir Rais bersama Dato Dr Mahmood Zuhdi tentang Hukum ASB

">

Temubual Ustaz Rohidzir Rais bersama Dato Dr Mahmood Zuhdi tentang Hukum ASB (part 2)

">

Sabtu, 7 Jun 2008

Manusia Sering Lupa

Manusia Sering Lupa

Salah satu sifat unik manusia adalah lupa. Setiap individu tanpa mengira darjat dan kedudukan pasti pernah terlupa. Malah Rasulullah s.a.w. yang mulia juga tidak dapat lari daripada sifat ini. Selain dalam kehidupan biasa, kita juga boleh terlupa ketika bersolat, sama ada terlupa meninggalkan rukun atau sunat atau terlupa rakaat yang dikerjakan atau terlebih. Diriwayatkan Rasulullah s.a.w. pernah terlebih rakaat dalam solat kemudian dia bersujud sahwi. Abdullah r.a. menceritakan daripada Ibrahim r.a. katanya:

صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏فَزَادَ أَوْ نَقَصَ فَلَمَّا سَلَّمَ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ شَيْءٌ قَالَ لَوْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ شَيْءٌ أَنْبَأْتُكُمُوهُ وَلَكِنِّي‏ ‏إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ ‏أَنْسَى كَمَا تَنْسَوْنَ فَأَيُّكُمْ مَا شَكَّ فِي صَلَاتِهِ فَلْيَنْظُرْ‏ ‏أَحْرَى‏ ‏ذَلِكَ إِلَى الصَّوَابِ فَلْيُتِمَّ عَلَيْهِ ثُمَّ لِيُسَلِّمْ وَلْيَسْجُدْ سَجْدَتَيْنِ ِ

Maksudnya: "Rasulullah s.a.w. telah bersolat. Menurut Ibrahim Baginda telah menambah rakaat (atau kurang). Selepas Baginda memberi salam, kami berkata "Wahai Rasulullah, adakah berlaku perubahan dalam solat?" Baginda menjawab "Jika berlaku perubahan pasti saya memaklumkan kepada kamu. Tetapi saya juga hanya manusia yang lupa sebagimana kamu lupa. Sesiapa yang merasa was-was dalam solatnya hendaklah dia mengambil yang lebih tepat dan kemudian sempurnakannya. Setelah itu dia memberi salam dan bersujud dengan dua kali sujud."

(Riwayat Nasai dalam Sunan an-Nasai pada bab Sahwi)

Ini isyarat jelas bahawa Allah tidak membebankan hamba-hamba-Nya dengan kewajiban luar kemampuan mereka. Pensyariatan sujud sahwi adalah pengiktirafan Allah kepada sifat kemanusiaan hambanya yang pelupa. Selain itu, ia juga menonjolkan kelebihan mengapa Allah mengutuskan seorang rasul yang bersifat manusia kepada manusia lain sebagai panduan dan bimbingan. Sekiranya Allah mengutuskan seorang malaikat, sudah tentang manusia tidak dapat mengikutnya.

0 comments: